مجله تخصصی پزشکی در تمام زمینه های سلامت مجله تخصصی پزشکی در تمام زمینه های سلامت .

مجله تخصصی پزشکی در تمام زمینه های سلامت

به چه کسی چاق گفته می شود

چاقی باعث رسوب چربی در جدار سرخرگ ها و تنگی و سفت شدن آنها می شود که می تواند سرخرگ های مغزی را نیز درگیر کند و باعث تنگ شدن عروق مغزی شود. حالا اگر لخته خونی  در این عروق باریک ایجاد شود، می تواند به طور ناگهانی باعث انسداد جریان خون به منطقه ای از مغز شما شده و منجر به سکته مغزی  گردد.

در افراد چاق به علت افزایش فشار وارده بر مفاصل (خصوصاً مفاصل زانو، ران و مهره های پایین کمری)، غضروف مفصلی تخریب شده و باعث ایجاد درد مفصل  و سفتی آنها می شود. همه ما می دانیم که زانو درد و کمر درد مهمان زود هنگام، یا دیر هنگام افراد چاق است.

توقف تنفس در خواب، خصوصاً در افراد چاقی که زیاد  خور خور  می کنند، دیده می شود. این افراد به هنگام خواب شبانه، به علت انسداد مسیرهای هوایی ریه ها، برای مدت کوتاهی دچار توقف تنفس شده و مکررا در طول شب بیدار می شوند. در نتیجه خواب با کیفیتی در شب ندارند و در طول روز نیز به علت اختلال در خواب شبانه خود، دچار خستگی و احساس کسالت بوده و مرتب چرت می زنند. تحقیقات نشان داده، بیشتر افرادی که دچار وقفه تنفسی در خواب می شوند، دارای اضافه وزن بوده و راه هوایی باریکی دارند. مرگ ناگهانی نیز از عوارض نادر چاقی می باشد.

انواعی از سرطان ها با اضافه وزن همراه هستند که در زنان می توان به سرطانهای سینه، رحم، تخمدان، گردن رحم و کیسه صفرا اشاره کرد.

در اثر چاقی، چربی بیشتری در ساختار کبد وارد می شود که این تجمع چربی در کبد، می تواند باعث ایجاد التهاب و حتی تخریب بافت کبد و کبد چرب شود و نهایتاً به بیماری نارسایی کبدی (سیروز) منجر شود.

به علت تجمع چربی اضافی در بدن افراد چاق، کلسترول بیشتری نیز در بدن آنها وجود دارد که این کلسترول اضافی می تواند در کیسه صفرا رسوب کند و باعث سنگ کیسه صفرا  شود.

همچنین کاهش وزن سریع ( یعنی بیش از 5/1 کیلو گرم در هفته) نیز باعث ایجاد سنگ کیسه صفرا می شود.

به طور خلاصه بهترین واژه برای چاقی همان ام الامراض یا مادر تمام بیماریهاست.

ج) 160 توصیه برای کمک به کاهش وزن:

1-     بین وعده‏های غذایی خود فاصله‏ های مشخصی قرار دهید. غذا خوردن در فواصل زمانی مشخص با سوزاندن میزان کالری بیشتری همراه است. وقتی شما وعده‏ های غذایی منظمی در طول روز می ‏خورید کمتر احتمال دارد که دچار گرسنگی مفرط و یا پُرخوری شوید. نامنظمی وعده های غذایی و تاخیر آن می تواند شما را چاق نماید.
2-     به خاطر اینکه چربی‏ها از لحاظ کالری خیلی فشرده هستند و کالری بالایی دارند، چربی‏های بد را از رژیم غذایی تان حذف کنید. چربی‏های اشباع مثل کره و چربی‏هایی گوشت را به حداقل برسانید. به جای آنها از روغن‏های گیاهی مثل روغن کانولا، زیتون و روغن‏هایی که از مغزها به ‏دست می‏ آیند استفاده کنید. همچنین اسیدهای چرب امگا 3 ، اسیدهای چربی که از ماهی و تخم‏ کتان به ‏دست می ‏آیند و برای قلب مفید‏ند، را در رژیمتان بگنجانید.

3-     تمام اسیدهای چرب ترانس از قبیل: روغن جامد هیدروژنه یا مارگارین را کنار بگذارید.


برچسب: به چه کسی چاق گفته می شود،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲ آبان ۱۳۹۸ساعت: ۰۶:۳۶:۵۲ توسط:TeamMax موضوع: تغذیه و سلامتی نظرات (0)